W Fabryce Samochodów Gorky – Горьковский автозавод – rozpoczęła się seryjna produkcja nowych wersji dostawczych i minibusów – mikrobusów „Gazelle NEXT 4.6” z bardzo długim – powiększonym rozstawem osi i o wyższej dopuszczalnej masie całkowitej.
Zmiana długości umożliwiła zwiększenie objętości ładunkowej nadwozia furgonu do 15,5 metra sześciennego, a pojemności pasażerskiej minibusów do 22 miejsc dla podróżnych. Ta podniesiona funkcjonalność zapewnia wzrost ekonomicznej efektywności korzystania z aut w ruchu towarowym i pasażerskim.
Przede wszystkim wchodzący teraz do sprzedaży wariant furgonetki Gazelle NEXT cechuje się trzema kluczowymi zaletami: dopuszczalną masą całkowitą podwyższoną do 4600 kg oraz bardzo długim rozstawem osi – dłuższym o 200 mm, czemu towarzyszy wzrost długości zwisu tylnego o 500 mm. W rezultacie uzyskano zwiększoną objętością nadwozia.
Tym samym w porównaniu z wydaniem dotychczasowym – podstawowym objętość ładunkowa wzrosła o 15% – z 13,5 do 15,5 m³, z koleipowierzchnia ładunkowa o 20% – z 6,8 do 8,1 mkw. Do tego ładowność prawie się podwoiła – do ponad 2 ton. Równocześnie z furgonetką zaczęto wytwarzać powiększony model minibusa. Ze względu na wzrost nośności i długości nadwozia, jego pojemność robocza wzrosła do 22 miejsc pasażerskich, w tym 19 miejsc siedzących i 3 miejsc stojących, przy zachowaniu tej samej odległości między siedzeniami.
Obie premierowe odmiany otrzymały nową oś tylną o podwyższonej nośności oraz wzmocniony układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach i systemem ABS. Ulepszenia dotyczą też tylnego zawieszenia, gdzie zmiana geometrii sprężyn umożliwiła poprawę komfortu jazdy i stabilności pojazdu na nierównych drogach.
Wprowadzenie tej konfiguracji oznacza, że po raz pierwszy w swojej historii GAZ wchodzi w segment ciężkich samochodów dostawczych, zgodnie z międzynarodową klasyfikacją określanych jako HVAN (Heavy Van), czyli właśnie ciężkie samochody dostawcze. Wcześniej w tym segmencie obecne były tylko wyroby znanych dostawców zachodnich.