Kamaz Polska – sukcesywnie poszerza liczbę dostępnych odmian pochodzących z lekkiej dostawczej rodziny GAZ Biznes 4×4.

 

Pojazdy te znajdują się w ofercie od kilku lat. Jak podkreśla Wojciech Traczuk – dyrektor handlowy Kamaz Polska – w zamyśle importera na rodzimym rynku mają zająć pozycję po naszych Lublinach. Kwestia dotyczy bowiem aut lekkich, kategorii tonażowej do 3500 kg, relatywnie nowoczesnych oraz dostępnych w wielu wersjach docelowych. Jednocześnie są one atrakcyjne cenowo oraz kosztowo, tzn. wyróżniają się nie tylko konkurencyjną ceną samego nabycia, ale i długim okresem bezproblemowej eksploatacji, co poświadcza m.in. wydłużona gwarancja. Ich atrakcyjność podnosi też fakt, że wiele pozycji wyposażenia, u znanych zachodnich rywali dostępnych w opcji, tu występuje w standardzie i jest wliczonych w cenę podstawową. Tym samym klient dostaje dobre narzędzie do pracy, odporne na złe warunki użytkowania i przeciążenia, wytrzymałe, a przy tym ekonomiczne i efektywne.

Źródło napędu stanowi sprawdzony, niezawodny i wydajny silnik Cummins ISF2.8s5129P o pojemności 2,8 litra. W zależności od potrzeb można go zamówić w wykonaniu 120- lub 150-konnym. Za przeniesienie napędu odpowiadają: jednotarczowe, suche sprzęgło z hydraulicznym sterowaniem oraz mechaniczna, 5-biegowa skrzynia przekładniowa. Układ napędowy dopełnia tylny most hipoidalny. Przy czym nawet odmiana 4×2 ma taki, czyli tylny, a nie przedni napęd, co znacznie zwiększa mobilność samochodu z ładunkiem na śliskiej lub grząskiej nawierzchni. Za opłatą da się zaś dokupić blokadę tylnego mostu. Blokada tego mostu powoduje znaczne polepszenie jazdy w terenie lub na śliskiej drodze. Ponadto można zamówić wariant z napędem na obie osie – 4×4, ze stałym lub rozłączanym napędem na oś przednią. Gazela dostaje również koła bliźniacze z tyłu, co jeszcze zwiększa mobilność w trudnym terenie oraz podnosi ładowność. Warto  podkreślić, że konkurencja nie proponuje nawet takiej opcji. Kolejna kluczowa użytkowa zaleta polega na tym, że w standardzie zastosowano mocne zawieszenie, składające się z trzech piór, w porównaniu z układami jedno- lub dwupiórowym, do tego za dopłatą, u najważniejszych z rywali. W efekcie samochód staje się bardziej stabilny przy pełnym obciążeniu i spokojnie można go przeładować nawet o 1000 kg. Poza tym istnieje opcja montażu czwartego pióra, wzmacniającego zawieszenie i podnoszącego ładowność o kolejne 500 kg. Opcja ta kosztuje 1000 EUR, niemniej pozwala na sumaryczny wzrost rzeczywistej ładowności aż o 1500 kg (1000+500 kg). Tym samym Gazela z wariantu 3,5-tonowego realnie staje się wariantem 5-tonowym – o dopuszczalnej technicznie masie całkowitej równej 5000 kg, oznaczającej ładowność równą aż 3000 kg! I to pomimo, iż jest rejestrowana jako 3,5-tonowa. Mając powyższe na uwadze od strony konstrukcyjnej wprowadzono konieczne wzmocnienia. W związku z tym nawet długotrwałe przeładowywanie czy przewóz źle rozmieszczonych ładunków nie powinny się negatywnie odbić na stanie auta, wydatnie skracając czas jego bezawaryjnej eksploatacji. Gazelę przygotowano mianowicie do znacznych przeciążeń i w zaznaczonych granicach jej one nie zagrażają.

Inna kluczowa użytkowa zaleta stanowi pochodną tego, że w standardzie zastosowano zarówno przedni, jak i tylny drążek stabilizatora, stabilizujący przechyły boczne pojazdu na zakrętach lub przy dużym wietrze. U konkurencji też on się pojawia, lecz zazwyczaj za dopłatą. W dodatku Gazelę seryjnie zaopatruje się w 16-calowe koła, zwiększające komfort jazdy oraz zmniejszające ryzyko jej uszkodzeń na dziurawych drogach.

Analogicznie konkurencyjnie prezentuje się wyposażenie wnętrza. W standardzie są tu dostępne radio z anteną, tempomat oraz zestaw dla palących, u rywali przeważnie znajdując się na liście opcji. Opcjonalne jest natomiast bardziej komfortowe podgrzewane siedzenie kierowcy.

Na koszty eksploatacji i posiadania nie wpływają wyłącznie same wydatki na bieżące użytkowanie. Istotne pozostają także oszczędności, jakie uzyskuje się z tytułu oferowania przez producenta wydłużonej gwarancji na wiele elementów. W tym obszarze Gazeta również wypada niezwykle atrakcyjnie  na tle najbliższych odpowiedników.  Standardowa gwarancja na przedstawicieli rodziny NEXT wynosi 3 lata z limitem 150000 km, gdy u konkurencji standard stanowią 2 lata i przeciętnie 80000-100000 km. W dodatku gwarancja na perforacje blach w linii NEXT równa się aż 8 lat, gdyż cała kabina jest cynkowana zanurzeniowo – poddawana ochronie antykorozyjnej w procesie kataforezy.

Obecnie Gazela Biznes 4×4 jest dostępna w czterech bazowych wariantach, jako:

  • podwozie standard z kabiną krótką 3-osobową i wydłużoną, załogową, 6-osobową,
  • Gazela Biznes Van – podwozie standard z kabiną krótką 3-osobową;
  • Gazela Biznes Combi z kabiną wydłużoną, 7-osobową,

W przypadku jakichkolwiek problemów można z kolei skorzystać z pomocy ze strony autoryzowanej sieci obsługowo-naprawczej. Aktualnie liczy ona w Polsce 25 punktów, zapewniających pełne wsparcie we wszelkich wymagających tego sytuacjach.

Tym samym, przy uwzględnieniu wszystkich atutów konstrukcyjnych, eksploatacyjnych i kosztowych, należy stwierdzić, iż reprezentanci serii Gazela Biznes to lekkie, użytkowe  środki transportu odznaczające się wysokimi osiągami oraz relatywnie niskimi kosztami eksploatacji.

Warto jeszcze wskazać, że aktualna strategia sprzedażowa Kamaz Polska odnośnie  lekkich aut dostawczych zakłada nie jedynie oferowanie nabywcom samych podwozi, lecz od razu wykonań kompletnych, z zabudową. Jednym z takich dostępnych specjalistycznych nadwozi na Gazeli 4×4 jest podnośnik koszowy o wysokości roboczej  22 m.

Wyposażono go w aluminiowy kosz mieszczący do 2-3 osób z pełnym wyposażeniem, ponieważ wartość maksymalnego dopuszczalnego obciążenia określono na 220 kg. Wysięg boczny tego podnośnika przy takim obciążeniu maksymalnym 220 kg równa się 6 m na wąskich podporach i 8 m na podporach szerokich, a wysięg boczny z obciążeniem 100 kg 7 m na podporach wąskich i 10 m na szerokich. W momencie pracy na podporach szerokich możliwy staje się obrót o 270°, a na podporach wąskich – minimum 180º, maksymalnie 270º. Sterowanie proporcjonalne jest możliwe z dwóch stanowisk, manualne z kosza oraz z dołu. Podpory hydrauliczne są pionowe, rozsuwanie w poziomie ręcznie. Układ awaryjnego sterowania stanowi pompa ręczna. W standardzie są też dostępne licznik motogodzin, linia zasilania i gniazdo 230 V w koszu oraz CE.

 

Comments are disabled.